Zoeken

Emmenaren tevreden over dienstverlening Gemeente Emmen

maandag 15 december 2008

EMMEN - Gemeente Emmen blijkt goed te scoren op het gebied van bereikbaarheid en korte wachttijden aan de balie en de telefoon. In een recent onderzoek werden de prestaties van de gemeente Emmen gemeten en kon de Emmense inwoner zijn eigen oordeel geven.

De Emmense inwoners geven de wachttijden aan de balie een rapportcijfer van een 8. Ruim 94 procent van alle klanten wacht minder dan 15 minuten aan de balie. Ook aan de telefoon hoeven de Emmenaren niet lang te wachten: in de meeste gevallen (89 procent) wordt de telefoon binnen 20 seconden opgenomen. Verder is het gemeentehuis in Emmen met 42,5 uren per week veel vaker open dan gemiddeld, vergeleken met andere gemeentehuizen. En de vriendelijkheid van de Emmense ambtenaren wordt beloond met een rapportcijfer van 8,1.

Al deze cijfers komen naar voren in het prestatie- en klanttevredenheidsonderzoek dat in april 2008 is uitgevoerd. Het grootschalige onderzoek maakte deel uit van een landelijk project waarin bijna honderd Nederlandse gemeenten zich met elkaar vergelijken.

Over de tarieven zijn de Emmense burgers erg tevreden. Van een aantal gangbare producten (zoals een rijbewijs, uittreksel GBA, aanvraag paspoort bij vermissing) is de prijs berekend en Emmen blijkt 28 goedkoper te zijn dan andere gemeenten van vergelijkbare omvang. Een groot aantal producten zijn Direct Klaar Terwijl U Wacht. Uittreksels en adreswijzigingen worden meteen afgehandeld en rijbewijzen en paspoorten zijn áltijd binnen de wettelijke termijn van 5 werkdagen afgehandeld. In totaal is Emmen ruim 19 procent sneller met de levertijden van haar producten dan gemeenten met een vergelijkbare omvang.

De gemeente heeft naar aanleiding van het onderzoek ook een aantal verbeterpunten voor zichzelf opgesteld. Om de wachttijden nóg korter maken, zal er meer gelegenheid gegeven worden om voor álle producten en diensten op afspraak te kunnen komen. Wachten is er dan niet meer bij.

Ook de website wordt vernieuwd. Meer producten zullen straks digitaal beschikbaar zijn en de gebruiksvriendelijkheid van de website zal door een nieuwe navigatie aanzienlijk verbeteren. Om iedereen toegang te geven tot deze digitale service, zal er in de publiekshal dit jaar nog een internet-transactiezuil worden geplaatst. Nu inmiddels ook nog het gehele gemeentehuis gerenoveerd is, verwacht de gemeente^ Emmen in haar nieuwe huisvesting een nóg betere dienstverlening aan haar burgers te kunnen geven.

 

meer nieuws
31/01/2014 Raad Groningen mist zicht op samenwerkingsverbanden
08/07/2013 Byond voert rekenkameronderzoek naar verbonden partijen uit
01/12/2011 Ex ante toets regionaal economisch beleid Overijssel
15/09/2011 Onderzoek besluitvorming grote projecten rekenkamercommissie Haren
15/07/2011 Onderzoek dorpsvisies rekenkamercommissie Tytsjerksteradiel
02/07/2011 Onderzoek nakomen toezeggingen rekenkamer Dronten
15/05/2011 Byond werkt mee aan onderzoek Novatec/Barsema
10/05/2011 Workshop rekenkamer 2.0
20/02/2011 Onderzoek Byond behandeld op ALV NVRR
15/12/2010 Masterclass Management van Beleidsonderzoek
02/09/2010 Presentatie eerste resultaten onderzoek functioneren rekenkamer(commissie)s
14/07/2010 Inventarisatie toepassingsmogelijkheden vakgroep sociologie/RUG
25/05/2010 Inventarisatie sensorcluster Drenthe
25/03/2010 Onderzoek NVRR naar functioneren rekenkamer(commissie)s
15/02/2010 Eerste BrainTrain-projecten gestart
05/01/2010 Byond geeft presentatie op conferentie Noorderslag over (nul)meting MusicXport plus
16/11/2009 Beleidsonderzoek in drie stappen
11/11/2009 CPB buigt zich nog eens over besparing zorg
10/11/2009 Groningse gemeentes te passief bij aanpak huiselijk geweld
10/11/2009 Groningse gemeentes zijn te Groningse gemeenten te passief bij aanpak huiselijk geweld
19/10/2009 Grote projecten plaatsen lokale bestuurders vaak voor
16/10/2009 Vuelta levert Drenthe miljoenen op
27/05/2009 Culturele ambitie Noordenveld 'toevallig' geslaagd
12/05/2009 Onderzoek naar toekomstige bedrijvenlocaties in de gemeente Coevorden
17/04/2009 Onderzoekscommissie heeft kritiek op optreden brandweer in De Punt
03/04/2009 Provincie evalueert armoedebeleid
25/03/2009 Veiligheidsonderzoek De Wolden
05/03/2009 Onderzoek bevordering toerisme
04/03/2009 'Buurt voor buurtonderzoek' gemeente Zwolle
04/03/2009 Onderzoek in het kader van wijkgericht werken
24/12/2008 Inwoners tevreden over trouwen in Emmen
24/12/2008 Ministerie evaleert duizend en een kracht
17/12/2008 Onderzoek: Centrum voor Jeugd en Gezin nog niet eerste vraagbaak